De eerste 2 weken in Kuala Lumpur en op Penang!

8 november 2015 - Batu Ferringhi, Maleisië

26 oktober
Mijn aankomst in Kuala Lumpur. Bij aankomst is het 08.00 in KL en dus 01.00 in Nederland. Ik heb een hele nacht overgeslagen. De jetlag zit er dus goed in. Ik ben door  Malaysian Dutch Business Council (MDBC) opgehaald van het trein station en met de taxi naar het appartement van Claire gestuurd. Rond 10.00 aangekomen en wie zat er voor de deur van het complex.. CHAR!
Ik was ontzettend moe.. maar Char en Claire hadden zich allebei ziek gemeld dus we hadden een gezellig dagje voor de boeg met z'n 3e. We zijn in hun appartementen complex naar het zwembad gegaan. Gezwommen in de regen, dat kan hier gewoon! Daarna de sauna even in maar och het is al zo warm.. niet te doen.
Na een dagje lekker chillen en uitrusten zijn we in de avond uiteten geweest bij Taj Garden. Heeeerlijke curry met garnalen, naan brood en samosa’s (Aziatische snack) gegeten. Dan weet je dat LittleV er niks bij is... Haha! Om half 9 waren we thuis en ik was kapot. Gelukkig nog even de kans gehad om met Koks te skypen, want na 1 dag mis je elkaar wel hoor. Ik heb heerlijk bij Claire kunnen tukken, helaas werd ik wel om 01.00 al wakker en dacht ik dat het ochtend was.. maar daarna nog kunnen doorslapen tot 08.00. Ik ben blij dat ik meteen in het ritme van deze tijdzone ben gaan leven want anders duurt het zolang voordat je gewend bent.

27 oktober,  IT’S MY BIRTHDAY!
Ik voel mij stukken beter maar wat moet ik nog wennen aan die hitte zeg, ik word er spontaan moe van. Claire heeft een heerlijk verjaardags-ontbijt voor mij gemaakt: yoghurt met passievrucht banaan en dragonfruit. Ik voel me echt jarig. En toen met mijzelf op pad door Kuala Lumpur. Met de metro naar KLCC. Het is hier ontzettend groot. Het winkelcentrum alleen al is zo groot als Zoetermeer. Oke grapje.. maar wel heel erg groot. Toen ik buiten kwam had ik uitzicht op de Twin Towers en het prachtige park vol bankjes en fonteinen. Echt genieten en een goede plek om uit te rusten. Hierna ben ik langs DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur gegaan om mijn toekomstig huisgenootje en collega Swee Ting te leren kennen. Hele leuke meid. Ik werd meteen ontvangen met een chocolat cookie "het koekje van DoubleTree". We hebben even wat gekletst en toen ben ik weer verder gegaan. Terug naar KLCC om door de airco hallen van dit grote gebouw te wandelen. Toen ik even buiten zat wilde een Aziatische vrouw met me op de foto.. Ik denk dat ik daar maar alvast aan moet wennen. Vanuit KLCC ben ik naar ChinaTown geweest. Echt een stukje China in het klein. Overal marktjes en Chinese mensen.
In de avond hebben de meiden mij mee uiteten genomen voor mijn verjaardag. We hebben heerlijke gegeten, voornamelijk vis. En natuurlijk een wijntje erbij om te vieren dat ik 22 ben geworden. Het restaurant zit naast de fonteinen van het KLCC park waar elke avond een licht-show met gezellige muziek is. We hebben dan ook na het eten nog even op het trappetje naar deze show zitten kijken.

28 oktober
Vandaag ben ik naar Kuala Lumpur Lake Gardens geweest. Ik had op KL Sentral (Centraal Station) gevraagd hoe ik het best kon reizen naar deze locatie met verschillende tuinen. Het informatie punt gaf mij een kaartje mee voor de gratis bus en de halte waar ik moest uitstappen. Eenmaal uitgestapt, stond ik dan op een grote weg en nergens wat groens te bekennen. Gelukkig zijn de mensen hier ontzettend behulpzaam en spreken ze allemaal goed Engels dus kwam ik al snel iemand tegen die mij kon helpen. Hij wees mij op de kaart waar ik naar toe moest lopen, maarrrrr dat duurde nog wel zo’n 20 tot 30 minuten. Ontzettende avonturier die ik ben, heuvel op geklauterd en ja hoor na deze wandeling van 20 minuten kwam ik aan bij de eerste tuinen. Ietjes later kwam ik langs ‘Orchid Park’. Hier ben ik naar binnen gegaan en ik heb ik prachtige orchideeën bekeken. Ik heb zelfs nog wat aapjes langs zien komen. Weer een stukje verder was ‘Bird Park’. Dit was niet te vergelijken met Avifauna. Alles vogels vliegen/ lopen los en jij bent degenen die maar moet uitkijken waar je loopt. Wat een ervaring. Veel verschillende vogels gezien en ook hier weer wat apen. Terug heb ik dan toch maar een taxi gepakt want ik had niet zo’n zin om weer die hele wandeling te maken + het feit dat de bus maar een kant op gaat en ik dus ook geen idee had hoe ik thuis moest komen. Een taxi (teksi) kost hier geen drol dus ook dat is fijn.
In de avond ben ik met Claire, Char en nog wat Nederlanders uit ‘Mutiara’ (zo heet het appartementen complex waar ongeveer 60 Nederlanders wonen) naar de SkyBar gegaan in het Traders hotel. Wauw hé, wat een prachtig uitzicht. Met mijn hoogtevrees heb ik wat foto’s van veraf genomen want ik voel het dan toch al snel in mijn benen. Toch ben ik blij dat ik dit nog heb kunnen zien tijdens mijn laatste avondje in KL. Een mooie afsluiter!

29, 30 oktober
Donderdag ochtend vroeg.. koffer weer ingepakt en klaar om te gaan. Ik had met Swee Ting (mijn collega en huisgenootje) afgesproken op het busstation in KL, waar we om 10u vertrokken naar Penang en dus mijn nieuwe woonplek Batu Ferringhi. De bussen die lange afstanden rijden zijn heel erg comfortabel. De stoelen lijken een beetje op bioscoop stoelen. De reis duurde 5,5 uur. Eenmaal aangekomen kregen we een rondleiding door ons nieuwe appartementen complex (The Reef Condo, Jalan Low Yat). Ons appartement is een prima plek om te wonen de komende 6 maanden. Het heeft zelfs een zwembad, fitness area, squash baan, badminton baan, Wifi ruimte etc.  Ook zit het strand voor de deur. Hier in de buurt is maar één café te vinden is, namelijk Miami Cafe. Aan het einde van onze straat hebben we een busstation die 2 kanten op gaat. Naar het noorden; Batu Ferringhi en naar het oosten; Georgetown. Het complex zit in ‘the middle of nowhere’ dus we moeten altijd de bus pakken om ergens boodschappen te kunnen doen of om ergens te komen. Op ongeveer 15-20 minuten afstand zit Tesco, vergelijkbaar met de IKEA alleen dan met een groter eetgedeelte. Hier hebben we tijdens 2 dagen shoppen alles kunnen vinden om het appartement, en vooral mijn kamertje, woon-klaar te maken. Een groot voordeel is dat het DoubleTree Resort by Hilton in dezelfde straat zit als het appartement. Alleen ondergaat het gebouw op dit moment een metamorfose.

31 oktober, 1 november
WEEKEND! Het weekend voordat ik begin met werken bij DoubleTree! Char, Claire, Saskia en Jasper zijn voor het weekend naar Penang gekomen. Samen zijn wij naar het 'National Park' geweest. Dit ligt iets boven Batu Ferringhi. Wat een prachtig gebied is dat. Het is hier zo ontzettend groen overal en de stranden zijn ook mooi. Het water is niet heel bijzonder en het is niet helder blauw maar dat vergeet je al snel. We zijn met een bootje naar 2 verschillende stranden geweest die alleen maar vanaf het water of via een hike te bezoeken zijn. Het eerste strand heette Turtle Beach. Zoals de naam al doet zeggen, hier komen vele schildpadden om eieren te leggen. Er zit ook een hulpcentrum waar wij kleine schildpadden hebben gezien. Het tweede strand heette Monkey Beach. Zoals de naam al doet zeggen, hier hebben ze apen…. die wij niet hebben gezien :’). Wel mooie foto’s kunnen maken en je krijgt er echt het gevoel dat je even helemaal alleen op de wereld bent, zo vredig en stil. Ook al is het nu toeristen seizoen, krijg je er niet veel van mee. Alle toeristische plekken zijn niet druk bezocht, of in ieder geval je krijgt er niet veel van mee. Wat ik een erg groot voordeel vind. Ook zijn we natuurlijk de ‘street art’ gaan bekijken. In Georgetown, a UNESCO World Heritage, zie je nog heel veel Engelse gebouwen terug van de tijd dat het een Engelse kolonie was. Ook zijn er 52 verschillende tekeningen/ art op de muren van deze stad te vinden. Je kan er makkelijk 2 dagen doorheen wandelen om alles te bekijken.

2 november – 6 november, mijn eerste werk week
Mijn eerste werkdag is dan eindelijk aangebroken. Samen met Linda (de General Manager van het ‘to be opened’ DoubleTree) hadden wij (Swee Ting en ik) afgesproken voor de deur van het hotel. Voor ons makkelijk want het is nog geen 5 minuten lopen. We kregen een uitgebreide rondleiding door het hotel. De eigenaren van het pand denken het al snel te kunnen afleveren aan Hilton, maar hoe ik het nu heb kunnen zien denk ik dat het nog wel even duurt. Ik denk dat de opening rond april/mei zal zijn. Ik hoop natuurlijk april want dan kan ik er nog bij zijn! Ik vind het toch wel een bijzondere gedachte om de status van het hotel nu, te kunnen vergelijken met over een paar maanden. Tijdens de rondleiding kreeg Linda de sleutels voor het ‘pre-opening kantoor’. Het team bestaat nu uit 3 man. Tijdens de komende weken zullen er steeds meer collega’s bij komen. Vooral Head of Departments, zodat de verschillende departments opgezet kunnen worden. Ik kan niet wachten tot dat ik iedereen kan ontmoeten.

Tijdens mijn eerste werkweek heb ik vele indrukken gekregen van hoe het openen van het hotel in elkaar zit. Ik heb al verschillende taken gekregen en opdrachten waarmee ik aan de slag mag. In mijn eerste week heb ik al ontzettend veel geleerd en ik krijg het gevoel dat ik aan de slag mag met projecten die er ook echt toe doen tijdens de opening. Linda is ontzettend aardig en helpt mij met het begrijpen van de ‘Hilton Language’. Ik moet namelijk nog wennen aan alle termen die gebruikt worden maar de tijd zal het leren.

Ook heb ik deze week John, een vertegenwoordiger van het MDBC op Penang, ontmoet. Samen hebben wij een kopje koffie gedronken. Hij is mijn contactpersoon hier op het eiland mocht er iets gebeuren waarbij ik de hulp van het MDBC nodig heb.

7november, 8 november
WEEKEND! Afgelopen week is voorbij gevlogen. Op zaterdag ben ik samen met Swee Ting naar Batu Ferringhi Beach geweest. Hier hebben wij wat rond gewandeld en zijn we naar het stadje geweest (dit ligt aan elkaar vast). Vervolgens zijn we naar Tesco gegaan om boodschappen te doen voor de volgende week en om te zoeken naar providers voor Wifi. Er is namelijk nog steeds geen Wifi aangesloten in ons appartement en met het tempo waarop deze mensen werken denk ik dat het ook nog wel even zal duren… Ook heb ik gemerkt dat de mensen hier niet voor kwaliteit gaan maar voor de laagste prijzen. Boodschappen doen met locals duurt uren want alles moet met elkaar vergeleken worden. Ik zelf vind kwaliteit altijd belangrijker en aangezien alles hier relatief veel goedkoper is, denk ik niet zolang na over de verschillende prijzen. Ik ben al verbaasd dat een tros bananen hier omgerekend 50 eurocent kost. En dan zegt Swee Ting dat het de duurste zijn.

Vandaag is het zondag en heb ik een relax-dagje. Vanochtend ben ik baantjes gaan trekken in het zwembad. Niet het allerbeste idee aangezien ik 3 keer op mijn voorhoofd gestoken ben. Zal er leuk uitzien morgen op werk, haha. En nu ben ik bezig met het schrijven van mijn blog. Ik weet nog niet hoe vaak ik het bij zal houden. Mezelf kennende ben ik hier niet erg goed in, OEPS! Maar ik ga me best doen om jullie op de hoogte te houden van al mijn avonturen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christa:
    8 november 2015
    Superleuk om je belevenissen te kunnen volgen. Leuke foto's ook!
  2. Trudy:
    8 november 2015
    Zo nou dat is toch al een serieusblog. Je mag er trots op zijn
  3. Marcel Koks:
    8 november 2015
    Hallo Kristel, wat een uitgebreid verhaal. Klinkt allemaal erg goed. Veel fijne werkweken alvast en ook interessante weekenden met nieuwe ervaringen. Groet van Marcel Koks
  4. Erna:
    8 november 2015
    Hoi Kristel, wat een super lang verhaal zeg! Leuk om te lezen wat je allemaal hebt beleefd de eerste weken. Mooie foto's ook. Geniet van alle avonturen. Blijf vooral fijne verhaaltjes posten.
  5. Oma Ank:
    9 november 2015
    Vanavond eens rustig alles gelezen van je verre avonturen. Mooi. Pas goed op jezelf. Hier windkracht vandaag 9 november! Kus.
  6. Dylan:
    10 november 2015
    Geweldig allemaal liefs oma en opa
  7. Oom Chiel:
    11 november 2015
    Denk je wel aan je verjaardag van je oom op 14 november :)
  8. Oom Chiel:
    11 november 2015
    Dat heb je goed geregeld daar Kristel. Geniet, oren en ogen open, en slapen doe je vooral kort daar. Mooie tijd.........
  9. Marco:
    12 november 2015
    Leuk kristel, we volgen je. Kan je ook wat foto s plaatsen van mijn kamer (presidential suite)

Groetjes Marco